Suomessa myynti on vain työtä, jota ei edes suuresti arvosteta. Harva kertoo ylpeänä olevansa myyjä. Olisikohan meidänkin hyvä miettiä ja pohtia myynnin nimeämistä ja määrittelyä jollakin uudella tavalla? Onko myyntiammattilainen enemmänkin myynnin taiteen ja tieteen osaaja kuin myyntityömies tai -nainen?

Itse valmistuin Helsingin Kauppakorkeakoulusta vuonna 1982. Silloin myynti ei kuulunut professoreiden ja opiskelijoiden sanavarastoon. Harva  kauppatieteidn maistereiksi valmistuneista lähti myynnin tielle. Kaksi tytärtäni valmistui pari vuotta sitten Hankenilta ja mikään ei ole omista ajoistani muuttunut. Myyntiä ei edelleenkään osata arvostaa. On paljon hienompaa lukea esim. finansiering ja investering -aihealuetta kuin kertoa valmistautuvansa myynnin tielle.

Itse tein graduni myynnistä ja aloitin urani myymällä kopiokoneita ja kirjoituskoneita ovelta ovelle Helsinki 10-12. Katu on ollut aina hyvä opettaja. Jostakin pitää aloittaa.

Haluan itse olla muuttamassa maailmaa siten, että myynnin taiteen ja tieteen tekeminen ymmärretään kansallisesti tärkeänä. Siksi olemme keräämässä vahvaa verkostoa, jonka tavoitteena on nostaa Suomi maailman kärkeen uusmyynnin osaamisessa vuoten 2026 menessä. Itse aion olla vahvasti tässä hankkeessa mukana.

Kasvu syntyy hyvistä innovatiivisista tuotteista ja palveluista ja osaavasta uusmyynnistä – aniharvoin itsestään.

Reijo Karhulahti  CEO and Senior Advisor, New Business & Sales Management professional since 1978