Suomessa myynti on vain työtä, jota ei edes suuresti arvosteta. Harva kertoo ylpeänä olevansa myyjä. Olisikohan meidänkin hyvä miettiä ja pohtia myynnin nimeämistä ja määrittelyä jollakin uudella tavalla? Onko myyntiammattilainen enemmänkin myynnin taiteen ja tieteen osaaja kuin myyntityömies tai -nainen? Itse valmistuin Helsingin Kauppakorkeakoulusta vuonna 1982. Silloin myynti ei kuulunut professoreiden ja opiskelijoiden sanavarastoon. Harva kauppatieteidn […]
Tämä on yksi parhaista myyntikokouksen vetovinkeistä, joita olen nähnyt. Suosittelen laitettavaksi kokoushuoneen seinätauluksi ja käymään kaikkien kanssa läpi.
Olin vuonna 2005 Dalai Laman henkilökohtaisena turvamiehenä hänen Suomen vierailunsa aikana. Dalai Laman kyky kuunnella ja saada jokainen läsnäolija tuntemaan itsensä ainutlaatuiseksi ja tärkeäksi jätti ainakin minuun ikuisen muiston. Hänen kulkiessaan ihmisten joukossa synnytti jokaiseen valon ja ilon. Hän pysähtyi, katsoi syvälle silmiin, kysyi ja kuunteli olemalla myös itse läsnä. Uskon, että Dalai Lamalla olisi ollut […]
Keskustelimme menestyjistä erään tunnetun helsinkiläisen asianajan ja arvostetun headhunterin kanssa. Lähtökohtaisesti menestys perustuu henkilöön itseensä, osittain onneen ja siihen, että olet jonkun mielestä hyvä tyyppi. Ns. hyvän tyypin menestys saattaa olla vain yhdestä ihmisestä kiinni. Kun ”oikeassa tallissa” oleva henkilö uskoo sinuun, olet jo matkalla kohti menestyksellistä tulevaisuutta. Kerron esimerkin: Tapasin erään väliportaan päällikkötasolla työskentelevän ns. […]
Olen itse tutkinut myyntiä hyvin pitkään ja käynyt maailman parhaat myyntikoulut alkaen Xeroxista. Olen analysoinnit pari sataa yritystä viimeisen 11 vuoden aikana. Lähes kaikissa yrityksissä myynnin opit kohdistetaan pääsääntöisesti uusien asiakkaiden hankintaan. Miksi? Harjoittelin aikanaan Xeroxilla kolme kuukautta putkeen videoiden avulla sitä, miten potentiaalisen asiakkaan ns. prospektin piilevä tarve eli tyytymättömyys nykytilanteeseen käännetään ilmaistuiksi tarpeiksi. […]
Kävin torstaina ostoksilla Tapiolan Stockmannilla. Havaitsin, että vain yksi viidestä myyjästä osasi olla aidosti ystävällinen. Kaikki muut käänsivät päänsä kesken lauseen ja puhuivat ulkoa opetellun “kiitos ja hyvää päivän jatkoa itselleen.” Mieli ja ajatus ei ollut kertaakaan läsnä tilanteessa. Tämä sama ilmiö on hyvinkin yleistä. Ritirimpsut tulevat kuin automaatista. Myyjä tekee teknisesti palvelusuoritteen prosessimanuaalin mukaisesti […]
Olarin Vehossa noudatetaan ISO9000:n prosessimanuaalia pilkulleen auton luovutuksessa huollon yhteydessä pysähtymättä aina miettimään, palveleeko se kaikkia asiakkaita vai ei. Tämä esimerkki koskee erästä naisasiakasta, jota ei lainkaan kiinnostanut kuulla, mitä kaikkea autolle oli huollon yhteydessä tehty. Siksi hän kieltäytyi kuuntelemasta pakollista työsuorite- ja varaosalistaselostusta, jonka automekaanikko oli huoltotoimenpiteistä tehnyt. Eli huoltotyönjohtajan raporttiin tuli merkintä, ettei huollon pakollista “ritirimpsua” oltu luettu […]
Keskustelin erään kokeneen maajohtajan kanssa siitä, mistä tulevat tyytyväiset asiakkaat. Hän totesi: “Tyytyväiset asiakkaat voivat tulla vain tyytyväisestä porukasta.” Tähän uskoo myös Matti Alahuhta, joka kertoi seuraavansa suurella mielenkiinnolla asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden kehitystä, koska henkilöstö- ja asiakastyytyväisyyden kasvuluvut indikoivat myynnin kasvua tai päin vastoin. Ollessani aikanaan Xeroxin myyntikoulussa tämä ei ollut hänellä päällimäisenä mielessä. Nyt on.
SalesHelin 12. vuosi käynnistyi 1.11.2015. Olemme päättäneet keskittyä suomalaisen uusmyynnin konsultointiin ja siksi halusimme päivittää sivumme vastaamaan paremmin toimintaamme. Kiitämme kaikkia asiakkaitamme, joita olemme saaneet palvella vuodesta 2004 asti.